Stellantis smanjuje proizvodnju benzinaca?
Nedavno je Stellantis priznao da su njihove zalihe automobila u Severnoj Americi preplavljene. Automobili se gomilaju, a potražnja ne prati proizvodnju. Smanjenje proizvodnje u narednim mesecima je neminovno, ali ono što se događa u Evropi ima mnogo dublje posledice. Ovde, kompanija ne smanjuje proizvodnju samo zbog zaliha – oni pokušavaju da izbegnu scenario u kojem bi previše SUS automobila moglo doneti ogromne kazne za prekoračenje emisija štetnih gasova.
Žan-Filip Imparato, novi direktor Stellantisovih operacija u Evropi, zvuči gotovo proročki: "Spremni smo da zaustavimo proizvodnju benzinskih i dizel vozila. Moramo to učiniti, ili ćemo platiti cenu." Ova cena bi, kako procenjuju analitičari, mogla da bude ogromna – kazne koje idu čak do 15 milijardi evra, a svaki gram emisija iznad dozvoljenog limita koštaće proizvođače 95 evra po automobilu. U industriji gde su marže tanke, takve kazne bi mogle biti pogubne.
I zaista, od 1. januara 2025. godine, ciljani nivo emisija će pasti za 19% – sa trenutnih 115, 1 g/km na samo 93, 6 g/km. To su brojevi koji odjekuju poput sudbinskih rokova za SUS motore. Kompanije poput Tesle i Geelyja, koje su već ispod tog praga, deluju kao zvezde u usponu, dok ostatak automobilske industrije pokušava da uhvati korak s neizbežnim.
"Ovo je bitka na dva fronta," priznaju u Stellantisu. S jedne strane, tražnja za električnim vozilima raste, ali ne dovoljno brzo – u regionu EU+EFTA+UK, prodaja čisto električnih automobila čini samo 14, 7% ukupnog tržišta do septembra 2023, što je čak pad u odnosu na prethodnu godinu. S druge strane, profitne marže za SUS vozila su i dalje primamljive, ali svako novo benzinsko vozilo sve je bliže da postane simbol rizične opklade.
Imparato je najavio da bi smanjenje proizvodnje moglo početi već u novembru – vreme ističe. Svaki proizvedeni benzinski motor mora se opravdati, jer svaki gram emisija preti da se pretvori u ogromne kazne. A daleko ozbiljniji cilj tek dolazi – do 2030. godine, prag emisija će se smanjiti na 49, 5 g/km, a do 2035. godine, Evropska unija zahteva nultu emisiju po vozilu. To znači kraj za nove benzinske i dizel automobile.
Iako sintetička goriva i vodonik ostaju potencijalne alternative, jedno je jasno – vreme SUS motora ističe. Tranzicija je neizbežna, a Stellantis, kao i ostatak industrije, mora da odluči hoće li voditi ovu promenu ili rizikovati da ostane zarobljen u prošlosti.