Prodajem Auto

Stellantis smanjuje proizvodnju benzinaca?

Stellantis, četvrti najveći proizvođač automobila na svetu, suočava se s dramatičnim preokretom u svojoj strategiji. Dok svet polako, ali sigurno prelazi na električna vozila, giganti poput Stellantisa moraju donositi teške odluke – smanjiti proizvodnju benzinskih i dizel automobila ili rizikovati katastrofalne kazne. A ta odluka više nije pitanje izbora, već nužnosti.
Administrator
Administrator23 Oct 2024
Stellantis smanjuje proizvodnju benzinaca? Polovni automobili, polovan auto, prodajem auto na sajtu za polovne automobile prodajemauto.rs

Nedavno je Stellantis priznao da su njihove zalihe automobila u Severnoj Americi preplavljene. Automobili se gomilaju, a potražnja ne prati proizvodnju. Smanjenje proizvodnje u narednim mesecima je neminovno, ali ono što se događa u Evropi ima mnogo dublje posledice. Ovde, kompanija ne smanjuje proizvodnju samo zbog zaliha – oni pokušavaju da izbegnu scenario u kojem bi previše SUS automobila moglo doneti ogromne kazne za prekoračenje emisija štetnih gasova.

Žan-Filip Imparato, novi direktor Stellantisovih operacija u Evropi, zvuči gotovo proročki: "Spremni smo da zaustavimo proizvodnju benzinskih i dizel vozila. Moramo to učiniti, ili ćemo platiti cenu." Ova cena bi, kako procenjuju analitičari, mogla da bude ogromna – kazne koje idu čak do 15 milijardi evra, a svaki gram emisija iznad dozvoljenog limita koštaće proizvođače 95 evra po automobilu. U industriji gde su marže tanke, takve kazne bi mogle biti pogubne.

I zaista, od 1. januara 2025. godine, ciljani nivo emisija će pasti za 19% – sa trenutnih 115, 1 g/km na samo 93, 6 g/km. To su brojevi koji odjekuju poput sudbinskih rokova za SUS motore. Kompanije poput Tesle i Geelyja, koje su već ispod tog praga, deluju kao zvezde u usponu, dok ostatak automobilske industrije pokušava da uhvati korak s neizbežnim.

"Ovo je bitka na dva fronta," priznaju u Stellantisu. S jedne strane, tražnja za električnim vozilima raste, ali ne dovoljno brzo – u regionu EU+EFTA+UK, prodaja čisto električnih automobila čini samo 14, 7% ukupnog tržišta do septembra 2023, što je čak pad u odnosu na prethodnu godinu. S druge strane, profitne marže za SUS vozila su i dalje primamljive, ali svako novo benzinsko vozilo sve je bliže da postane simbol rizične opklade.

Imparato je najavio da bi smanjenje proizvodnje moglo početi već u novembru – vreme ističe. Svaki proizvedeni benzinski motor mora se opravdati, jer svaki gram emisija preti da se pretvori u ogromne kazne. A daleko ozbiljniji cilj tek dolazi – do 2030. godine, prag emisija će se smanjiti na 49, 5 g/km, a do 2035. godine, Evropska unija zahteva nultu emisiju po vozilu. To znači kraj za nove benzinske i dizel automobile.

Iako sintetička goriva i vodonik ostaju potencijalne alternative, jedno je jasno – vreme SUS motora ističe. Tranzicija je neizbežna, a Stellantis, kao i ostatak industrije, mora da odluči hoće li voditi ovu promenu ili rizikovati da ostane zarobljen u prošlosti.

!