Toyota obustavila isporuku vozila
Toyota je otkrila da je sedam modela prošlo testiranja koja su se razlikovala od državnih standarda.
TOKIO – Toyota, koja se još oporavlja od serije nepravilnosti u grupi svojih kompanija, suočava se sa novim skandalom i obustaviće prodaju tri modela na domaćem tržištu nakon što je otkriveno da je sprovela neadekvatne verifikacije vozila, uključujući i testove bezbednosti.
Toyota Grupa je već obustavila proizvodnju modela Crown, Isis, Sienta i Lexus RX (na slici) u Japanu.
Mazda, Honda i još dve kompanije takođe su uhvaćene u sličnim greškama u sertifikaciji tokom revizije koju je sprovelo japansko ministarstvo saobraćaja, saopštilo je ministarstvo u ponedeljak.
Suzuki i Yamaha su takođe otkrili neadekvatna testiranja, prema saopštenju ministarstva.
„Izuzetno je žalosno što su nove prevare izašle na videlo, jer prevare u prijavama za tip označavanja podrivaju poverenje korisnika i potresaju same temelje sistema sertifikacije automobila,“ navelo je ministarstvo.
Ministarstvo je naložilo svih pet kompanija da obustave isporuke pogođenih vozila dok regulatori ne potvrde da su vozila u skladu sa propisima.
Ovaj prekršaj dolazi u posebno osetljivom trenutku za Toyotu pre njenog godišnjeg sastanka akcionara kasnije ovog meseca.
Dve velike grupe akcionara preporučile su da se ne produži mandat predsedniku Akio Tojodi u odboru kompanije koju je vodio više od decenije, navodeći talas problema sa testiranjem i sertifikacijom u okviru Toyota grupe.
HANS GREIMEL
Predsednik Toyote, Akio Tojoda, desno, na konferenciji za novinare 3. juna u Tokiju, izvinio se zbog najnovijih otkrića o neadekvatnim testovima bezbednosti.
Akio na udaru
Govoreći na konferenciji za novinare nakon saopštenja ministarstva, Tojoda se izvinio zbog najnovijih problema i rekao da su pregledi desetina hiljada testova otkrili samo šest prekršaja do sada. Mnogi problemi su se desili jer je Toyota testirala bezbednosne standarde pod strožijim uslovima nego što je ministarstvo zahtevalo za sertifikaciju.
Zbog toga su vozila i dalje sigurna za vožnju, rekao je Tojoda.
Ali Toyota-ini testovi su ipak bili neusklađeni jer Toyota nije dobila odgovarajuće dozvole od ministarstva unapred ili ponovo testirala specifikacije na tačno onim nivoima koje regulatori zahtevaju.
„Vozila su proizvedena i prodata bez prolaska kroz ispravan proces sertifikacije,“ rekao je Tojoda pre nego što se duboko i dugo poklonio u znak kajanja. „Zaista mi je žao.“
Čak i pre najnovijih događaja, Glass Lewis & Co. i Institutional Shareholders Services su rekli da Tojoda treba da bude odgovoran za probleme i kulturu koja ih perpetuira.
„S obzirom na trenutnu situaciju u kojoj je došlo do niza nepravilnosti u sertifikaciji u Toyota Motor grupi, akcionarima se savetuje da glasaju protiv predsednika Akio Tojode,“ ISS je rekao u svom izveštaju za junski skup u Toyota City-ju.
„Fundamentalno, korporativna kultura se stvara odozgo na dole, a ne obrnuto. Kada se na nivou direktora ne prave promene, čini se upitnim da li je pristup kompanije efikasan,“ rekao je ISS.
U saopštenju u ponedeljak, Toyota je rekla da su otkrića rezultat interne istrage na zahtev ministarstva saobraćaja nakon problema u njenoj podružnici Daihatsu minicar.
Istraga je još u toku. Ali do sada je Toyota otkrila sedam modela, uključujući nekoliko već obustavljenih, koji su prošli testiranja koja su se razlikovala od državnih standarda.
Neka su uključivala testiranje bezbednosti za pešake i zaštitu putnika, rekla je Toyota.
Toyota će obustaviti isporuke modela Corolla Fielder, Corolla Axio i Yaris Cross u Japanu od 3. juna, saopšteno je. Pogođeni modeli koji su već obustavljeni su Crown, Isis, Sienta i Lexus RX.
Toyota je rekla da pogođena vozila nemaju probleme sa performansama koji krše zakon ili propise i da nema potrebe za prestankom njihovog korišćenja. Ali Toyota ipak obustavlja isporuke modela koji se još proizvode i izveštavaće nadležnima o merama za usklađivanje.
Toyota Europe je rekla da modeli Yaris proizvedeni u Francuskoj za evropska tržišta nisu pogođeni problemima homologacije proizvođača u Japanu i da će isporuke biti nastavljene.
Prošli problemi
Neodgovarajuće testiranje je posebno sramotno za Toyotu nakon što je pretrpela slične probleme u kompanijama koje pripadaju Toyota grupi.
U januaru je predsednik Tojoda, čiji je pradeda osnovao Toyotu, sazvao lidere 17 grupacija da ih upozori da se pridržavaju pravila i ne prave prečice.
„Pratiću koje mere se preduzimaju,“ rekao je Tojoda okupljenim rukovodiocima na sastanku 30. januara u Nagoji. „Kao osoba odgovorna za grupacije, preduzimaću mere.“
Manje od pet meseci kasnije, njegova sopstvena kompanija je ponovo pogođena.
Toyota-ina filijala za proizvodnju kamiona Hino Motors je imala problema 2022. godine nakon što je falsifikovala sertifikate o emisiji. Potom je, u decembru, Toyota-ina podružnica Daihatsu minicar bila primorana da obustavi globalne isporuke nakon što je otkriveno da je rigovala testove bezbednosti u slučaju bočnih sudara u neregularnostima koje datiraju još od 1989. godine.
U januaru je Toyota obustavila svetske isporuke 10 modela nakon što su motori koje je isporučivala Toyota Industries imali nepravilna testiranja snage i obrtnog momenta.
Skandali su prisilili Daihatsu da povuče oko 300.000 vozila.
„Ozbiljno shvatamo da je problem otkriven u Toyoti nakon nedavnog otkrića problema sa sertifikacijom u Hino Motors, Ltd. i Daihatsu Motor Co., Ltd. i Toyota Industries,“ rekla je Toyota u saopštenju. „Izražavamo iskreno izvinjenje našim kupcima i zainteresovanim stranama.“
Toyota neće moći da nastavi masovnu proizvodnju pogođenih modela dok ne dobije sertifikaciju od ministarstva saobraćaja, rekao je Tojoda.
Istraga Toyote će se nastaviti na preostalim testovima do juna.
Obustavljena proizvodnja utiče na više od 1.000 dobavljača, rekao je Šindži Mijamoto, glavni službenik Grupe za promociju prvog kupca. Nije jasno kada će proizvodnja biti nastavljena.
Pod naređenjem ministarstva izdatom u januaru, Toyota je pregledala desetine hiljada testova unazad decenijama, utvrđujući ko je sprovodio testove, kada i koji su bili rezultati i da li su ispunjavali smernice ministarstva. Bilo je „izuzetno teško,“ rekao je Mijamoto.
Rezultat je bio komplikovani dijagram toka Toyotinih radova.
„Istražili smo tok informacija, delova i robe,“ rekao je Tojoda. „Niko nije imao jasan sveobuhvatan uvid i svi su pokušavali da sve urade brzo. Verovatno niko u celoj automobilskoj industriji zaista ne razume celokupnu sliku procesa.“
Suzbijanje nepravilnosti ministarstva
U rešavanju nedavnih nepravilnosti koje su osudili japanski regulatori, Toyota je rekla da je nedovoljna obuka i nedostatak komunikacije između menadžmenta i radnika ponekad dovodila do raspada korporativne kulture u pridržavanju pravila usklađenosti i vodećih principa.
Kompanija je takođe okrivila pritisak rada na rekordnim stopama. Toyota je prijavila rekordnu prodaju i proizvodnju u 2023. godini dok je povećavala fabrike kako bi zadovoljila potražnju