• Uporedi
Postavi oglas

Kad auto "zapleše" na ledu: šta stvarno pomaže (a šta obično upropasti stvar)

Svi smo to doživeli: temperatura oko nule, put izgleda samo malo vlažan, a onda – volan odjednom postane „lak”, zadnji kraj krene da beži, i srce preskoči ritam. Dobra vest: u većini situacija nije presudna sreća, nego mirna ruka i pravilna reakcija u prve dve sekunde.
Administrator Sajta
Administrator Sajta13:05, 14 Dec 2025
Kad auto "zapleše" na ledu: šta stvarno pomaže (a šta obično upropasti stvar) Prodajem Auto

Prvo pravilo: ako proklizavaš – ideš prebrzo za uslove

Na ledu i utabanom snegu granica prijanjanja je toliko niska da je i „normalna” brzina često previše. U praksi, klizanje i „riblji rep” najčešće kreću kada se kombinuju prevelika brzina + nagla komanda (kočnica/gas/volan). A kad krene, svaka sledeća nagla komanda samo doliva ulje na vatru.

1) Najčešća greška: kočnica iz panike

Kad auto krene bočno, instinkt viče „STANI!”. Problem: naglo kočenje na ledu lako pogorša klizanje, jer gume prestanu da se kotrljaju i postanu klizaljke.

Ako imaš ABS: ne „pumpaj” kočnicu. ABS je napravljen da sam pulsira pritisak; ti drži čvrst i stabilan pritisak kad moraš da kočiš i pokušaj da zadržiš pravac. 

Ako nemaš ABS: koči vrlo nežno (kad auto počne da se vraća), ili uopšte ne koči dok ne povratiš kontrolu – jer zaključani točkovi = nula upravljivosti.

2) „Upravljaj u klizanje” – ali precizno i nežno

Ovo je ona rečenica koju svi znaju, ali mnogi je urade pogrešno jer preteraju.

Kako tačno:

  • Ako zadnji kraj beži udesno → volan udesno (u smeru klizanja).

  • Ako beži ulevo → volan ulevo.

  • Čim osetiš da se auto vraća, vrati volan ka sredini. Nemoj „testerisati”.

Najbitnije: gledaj gde želiš da ideš, ne u bankinu. Ruke obično prate pogled.

3) Ne prepravljaj: kontra-volan samo koliko treba

Kad auto krene da se ispravlja, često „prebaci” na drugu stranu (osciliuje). Tu nastaje spin: vozač pretera sa kontra-volanom, pa auto dobije još više rotacije.

Lek: mali, mirni pokreti. Bolje dve male korekcije nego jedna velika.

4) Podupravljanje vs. preupravljanje (za 5 sekundi razlike)

Ovo ti pomaže da odmah znaš šta da radiš:

Podupravljanje (understeer) – „guram pravo”

Volan je okrenut, ali auto ide pravo.

  • Pusti gas (blago).

  • Smanji ugao volana (malo ispravi), pa ponovo nežno usmeri.

  • Ne dodaj gas dok se prednje gume ne „uhvate”.

Preupravljanje (oversteer) – „zadnji kraj beži”

  • Volan u smeru bežanja zadnjeg kraja.

  • Stabilno, bez kočenja iz panike.

  • Kad se vrati – vraćaj volan ka centru.

5) „Crni led”: najopasniji jer ga često ne vidiš

Black Ice - ilustracija

To je tanak sloj leda koji izgleda kao mokar asfalt – bukvalno te navede da misliš da imaš grip. Posebno ga očekuj na:

  • mostovima i nadvožnjacima (hlade se i lede brže od ostatka puta)

  • senovitim deonicama, uz šumu, useke

  • rano ujutru i predveče, kad temperatura „seče” oko nule

Ako ga zakačiš: ne koči naglo, drži pravac, miran volan, pusti auto da prođe preko.

6) Razmak i brzina: na ledu matematika uvek pobedi ego

Na snegu i ledu zaustavni put može biti i do 10 puta duži nego na suvom.
Zato: razmak ne „dva auta”, nego dva autobusa – pogotovo van grada.

Mini ček-lista pre puta (srpska zima edition)

  • Očisti stakla/retrovizore komplet (ne „prozorčić”).

  • Telefon pun + kabl, voda, nešto slatko, ćebe (ne zauzima mesto, a vredi zlata).

  • Proveri šare i pritisak u gumama (hladnoća spušta pritisak).

  • Ako ideš preko planinskih deonica: lanci/sneg-čarape u gepeku i probaj da ih namestiš jednom kod kuće, ne na vetru pored puta.

Ako se zaglaviš na ledu/snegu (a zaglaviće se i „džip” bez guma)

  • Ne kopaj mesto gasom do daske (samo ispoliraš led).

  • Očisti ispred pogonskih točkova.

  • Podmetni pesak, so, mačji pesak ili čak patosnice.

  • „Ljuljaj” auto napred-nazad (D/R) uz blagi gas.

Kratka mantra za kraj

Kad krene klizanje: pusti paniku, pusti pedale, uhvati pravac pogledom, pa volanom – nežno.

Ako hoćeš, mogu ovo da ti prepakujem u kraći format za Instagram/TikTok (npr. “3 koraka kad auto prokliza”) ili da ubacim i mini deo: šta ESC/ESP radi i kad može da te spase, a kad ne može.

KOMENTARI

Trenutno nema komentara

Budite prvi i ostavite komentar.

!