Tesli se prodaja u Evropi strmoglavila do 75 posto: Je li kriv Mask ili postoje drugi razlozi?

Prodaja Tesle je prošlog meseca naglo pala na većini evropskih tržišta, uključujući velika tržišta kao što su Nemačka, Ujedinjeno Kraljevstvo i Francuska. Ovaj pad usledio je nakon teške godine za proizvođača automobila, kada je Tesla zabeležila prvi pad globalne prodaje nakon više od decenije rasta. Dok neki smatraju da je veliki pad rezultat ponašanja i političkog angažmana Elona Maska, izgleda da bi i Model Y mogao igrati značajnu ulogu u ovom problemu.
U Nemačkoj je prodaja Tesle tokom januara pala na samo 1277 prodatih vozila, što predstavlja drastičan pad od 59, 5 procenata u odnosu na januar 2024. godine. Prošle godine, prodaja električnih vozila pala je u Nemačkoj nakon ukidanja vladinih subvencija, međutim, sa druge strane, tržište električnih vozila se polako oporavlja, a Teslina prodaja dodatno opada. Maskovo kontroverzno ponašanje, koje uključuje gest tokom inauguracije predsednika Donalda Trampa, kao i podršku desničarskoj stranci AfD, doprinelo je lošem imidžu Maska u SAD-u, što je moglo negativno uticati i na renomé kompanije.
Pored Nemačke, prodaja Tesle beleži pad i u drugim evropskim zemljama. U Francuskoj je prodaja opala za čak 63 posto, na samo 1143 prodata vozila. U Ujedinjenom Kraljevstvu, iako je ukupna prodaja električnih vozila porasla za 35 procenata, Tesla je beležila pad od 12 procenata. Slične tendencije primetne su i u Švedskoj (-44 posto), Norveškoj (-38 posto), Nizozemskoj (-42 posto) i Španiji, gde je pad iznosio čak 75 posto.
Međutim, da li je Mask zaista jedini krivac za ove loše rezultate ili postoje drugi razlozi koji mogu objasniti pad prodaje? Mnogi analitičari smatraju da bi jedan od glavnih uzroka mogao biti Tesla Model Y, koji je nedavno prošao opsežan redizajn. Moguće je da potencijalni kupci su čekajući skorašnji izlazak novog modela, zbog čega izbegavaju kupovinu trenutne verzije.
Krajem januara, istraživanje britanske publikacije Electrifying pokazalo je da je čak 59 posto britanskih vlasnika električnih automobila ili onih koji planiraju kupovinu električnog automobila odlučilo da ne izabere Teslu zbog Maskovih nedavnih postupaka. Anketa među švedskim potrošačima pokazala je značajan porast negativenog mišljenja o Tesli, gde se udeo onih s negativnim stavom povećao sa 4 posto na 63 posto. Prema izveštaju Reuters-a, pozitivno mišljenje o Tesli među Šveđanima oštro je opalo sa 19 na 11 posto.