• Uporedi
Postavi oglas

Klima uređaj u autu vam odjednom smrdi? Evo šta se zapravo krije iza toga

Neprijatan miris iz ventilacije nije bezazlen. Saznajte šta se krije iza „smrada klime“, zašto nastaje i kako ga se bezbedno rešiti.
Damir Možar
Piše: Damir Možar07:30, 22 Dec 2025
Klima uređaj u autu vam odjednom smrdi? Evo šta se zapravo krije iza toga Prodajem Auto
Auto klima

Neprijatan miris koji se širi iz ventilacionih otvora automobila nije samo sitna smetnja. U većini slučajeva on je jasan znak higijenskog, a ponekad i ozbiljnog tehničkog problema koji ne treba ignorisati.

Situacija je poznata mnogim vozačima: upalite automobil, ventilacija se uključi i iznenada vas zapahne ustajao, vlažan ili čak sumporast miris. To je obično prvi signal da klima-uređaj traži hitnu pažnju. Objašnjavamo zašto dolazi do čuvenog „smrada klime“, šta zaista pomaže i zašto brza rešenja s interneta često naprave više štete nego koristi.

Odakle dolazi neprijatan miris?

Najčešći uzrok su gljivice, bakterije i klice koje se nakupljaju na isparivaču klima-uređaja. To je deo sistema na kojem se tokom hlađenja stvara kondenzacija, pa ostaje stalno vlažan – idealno okruženje za razvoj mikroorganizama. U kombinaciji sa prašinom, polenom i nečistoćama iz vazduha, stvara se biofilm koji se pri svakom uključivanju ventilacije direktno ubacuje u kabinu vozila.

Ako klima počne da miriše na vlažne krpe ili, u težim slučajevima, na pokvarena jaja, to je jasan znak upozorenja. Čest uzrok može biti i zaprljan filter kabine. Kada je vlažan i zapušen, filter postaje savršeno leglo za bakterije i značajno pogoršava kvalitet vazduha u vozilu.

Šta zaista pomaže?

Najvažniji korak je prevencija. Redovno korišćenje klima-uređaja tokom cele godine, čak i zimi, sprečava zadržavanje vlage u sistemu. Dovoljno je jednom nedeljno uključiti ventilaciju na nekoliko minuta. Takođe, isključivanje klime nekoliko minuta pre kraja vožnje pomaže da se isparivač osuši i smanji mogućnost razvoja gljivica.

Veliku ulogu ima i filter kabine, poznat i kao polen filter. Ako se ne menja jednom godišnje ili najkasnije na svakih 15.000 kilometara, i sam može postati izvor neprijatnih mirisa. Kada se smrad već pojavi, profesionalno čišćenje je gotovo neizbežno. Samo specijalizovana radionica može temeljno očistiti isparivač i ventilacione kanale. Tretmani ozonom ili ultrazvučne metode pokazali su se kao najefikasniji jer uklanjaju bakterije i gljivice direktno na izvoru problema.

Zašto izbegavati „uradi sam“ rešenja?

Na internetu se mogu naći brojni sprejevi i pene koji obećavaju brzo rešenje, ali u praksi često pogoršavaju situaciju. Takva sredstva se nekontrolisano šire, najčešće ne dopiru do isparivača i za sobom ostavljaju hlapljiva organska jedinjenja u unutrašnjosti vozila. Ona mogu izazvati glavobolje i iritacije, a za neka se sumnja da su štetna po zdravlje.

Stručnjaci upozoravaju da i kada privremeno prikriju miris, ovakvi proizvodi deluju samo površinski. Gljivice i bakterije ostaju u sistemu, pa se neprijatan miris vrlo brzo vraća – često još intenzivniji nego ranije.

Neugodan miris iz klima-uređaja nije samo estetski problem. Što se vlaga i mikroorganizmi duže zadržavaju u sistemu, veća je opasnost od korozije i pada efikasnosti hlađenja, što može dovesti do skupih popravki. Ako želite da se rešite upornog smrada i izbegnete potencijalno štetne hemikalije, najbolje rešenje je jednostavno – prepustiti posao profesionalnoj servisnoj radionici.

KOMENTARI

Trenutno nema komentara

Budite prvi i ostavite komentar.

!