Ford predviđa gubitke u milijardama na električnim automobilima u 2025. godini

Električni automobili i dalje predstavljaju izazov za proizvođače, s obzirom na visoke troškove proizvodnje baterija, koje su najskuplja komponenta ovih vozila. Prva godina u kojoj je Tesla ostvarila profit bila je tek 2020. Prošlog meseca, General Motors je saopštio da konačno počinje da zarađuje na električnim automobilima. Odelenje Model e kompanije Ford, koje se fokusira na vozila sa nultom emisijom, imalo je tešku 2024. i priprema se za još jednu izazovnu godinu.
Tokom izlaganja finansijskih rezultata za 2024. godinu, Ford je priznao da je zabeležio gubitak od 5.1 milijardi dolara pre kamata i poreza (EBIT) tokom cele godine. Očekuje se da će situacija ove godine još više otežati, s obzirom na procenu gubitka Model e od 5 do 5.5 milijardi dolara. Iako ovi brojevi zvuče alarmantno, Ford ostaje optimističan, jer se deo tih sredstava ulaže u razvoj električnih vozila. Takođe, izvešteno je o 1.4 milijarde dolara uštedama tokom prošle godine za Model e.
I pored gubitaka, Ford je postigao povećanje prodaje električnih vozila od 34.8% u prošloj godini u Americi, sa 97, 865 isporučenih jedinica. Prodaja hibridnih automobila porasla je za 40.1%, dostigavši 187, 426 vozila. Nasuprot tome, benzinci su i dalje doneli najveći deo prihoda, sa 1, 793,541 prodatih jedinica, što predstavlja skromno povećanje od 0.2% u poređenju s 2023. godinom.
Godina 2024. označila je 47. uzastopnu pobedu modela F-Series kao najbolje prodavanog kamioneta u Sjedinjenim Američkim Državama. Međutim, izvršni direktor Forda, Jim Farley, ukazao je na "nerazrešive" izazove koje veliki električni automobili imaju. Tokom nedavne konferencije, izjavio je da električna vozila nisu najbolja rešenja za vuču, pošto su njihova baterijska rešenja "prevelika".
Farley je takođe naglasio da veliki električni automobili imaju lošije aerodinamičke karakteristike i značajno su teži od svojih benzinskih ekvivalenata, što zahteva skupe i obimne baterije za ostvarivanje prihvatljivih dometa. Ford se polako prilagođava novoj generaciji električnih vozila, odlažući lansiranje novog srednje velikog pikapa do kraja 2027. godine, odnosno oko 18 meseci kasnije nego što je prvobitno planirano.
U februaru 2024. godine, Farley je spomenuo "skunkworks tim" koji radi na razvoju nove platforme niskog troška za jeftinija električna vozila, koja će konkurisati "pristupačnim Teslima i kineskim proizvođačima". Pored toga, inženjeri su fokusirani na električna vozila s produženim dometom (EREV), čija će benzinska jedinica služiti kao generator za punjenje baterije. Sličan koncept već je predstavljen u modelu Mazda MX-30 R-EV, koji koristi rotacioni motor kao generator. Očekivani model Ram 1500 Ramcharger, koji će biti električni kamionet sa benzinskim motorom za produženje dometa, odložen je do 2026. godine.
Ford je takođe otkazao SUV s tri reda za 2024. nakon što je utvrđeno da tržišne analize nisu bile povoljne. Ovaj potez koštao je kompaniju 1.9 milijardi dolara. Veliki električni SUV sa očekivanim dometom od 350 milja trebao je biti lansiran ove godine, ali je odložen do 2027. i na kraju otkazan. John Lawler, finansijski direktor Forda, objasnio je prošlog avgusta razloge ukidanja projekta:
"Detaljno smo istražili tržišnu situaciju, uključujući konkurenciju i potrebnu veličinu baterija za čisto električna vozila, kao i troškovnu strukturu i cenu. Nismo mogli da osmislimo vozilo koje bi ispunilo naše zahteve i bilo profitabilno u prvih 12 meseci od lansiranja, i ostajemo pri tome."
Ford prodaje veliki električni SUV pod imenom Explorer u Evropi, ali se u suštini radi o preoblikovanom Volkswagen ID.4. Slično tome, novi model Capri takođe je temeljen na VW ID.5 ispod haube.
Pogledajući unapred, Farley planira da će novi modeli koristiti platforme koje će podržavati i motore sa unutrašnjim sagorevanjem i čisto električne pogone, olakšavajući raspodelu troškova. Višekratne energetske arhitekture omogućavaju brzu prilagodbu Forda promenama na tržištu.
Međutim, Bloomberg izveštava da će jeftinija električna vozila i EREV modeli na tržište ući tek 2027. godine, što će otežati konkurenciju u narednim godinama.